وبلاگ موعود
وبلاگ موعود

وبلاگ موعود

احتجاج و مناظره امام علی (ع) با ابوبکر

          حضرت امام صادق )ع) از پدرانش روایت مى کند، چون ابوبکر پایه هاى خلافت خود را محکم یافت جهت عذر آوردن نزد امام على (ع) مى رود و به حضرت مى گوید: یا اباالحسن به خدا سوگند میل و رغبتى به خلافت نداشتم و خود را از دیگران به این مقام سزاوارتر نمى دانم .

امام على (ع) : اگر مساءله چنین است پس چه چیز تو را به این کار وادار کرد؟

ابوبکر عرض کرد: از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود: خداوند امت مرا به گمراهى جمع نمى کند، چون جماعت مردم را دیدم و مخالفانى مشاهده نکردم این مقام را پذیرفتم .

امام على (ع) : آیا من و گروهى چون سلمان ، عمار، ابوذر و... که از بیعت با تو امتناع ورزیدند، افرادى از این امت بودند یا نه؟ 

ابوبکر: آرى شما و همه ایشان از امت بودید.

امام على (ع) : در این صورت حدیث پیامبر (ص) با مخالفت این گروه را، براى خود دلیل خلافت محسوب مى کنى؟

ابوبکر: من تا خاتمه کار خلافت، از مخالفت ایشان بى اطلاع بودم و چون مطلع شدم ترسیدم با کنار کشیدنم، مردم از دین برگردند.

 امام على (ع) :بگو چه خصوصیاتى را خلیفه باید داشته باشد؟

ابوبکر: خیرخواهى و وفا و عدم چاپلوسى و نیک سیرتى و عدالت خواهى و عالم بودن به کتاب و فصل الخطاب و داشتن زهد و دفاع از مظلومین .

امام على (ع) : تو را به خدا این صفاتى را که گفتى ، آیا در وجود خود مى یابى یا در وجود من؟

ابوبکر: در وجود تو یا اباالحسن.

امام على (ع) :تو را به خدا آیا دعوت رسول خدا (ص) را، نخست من اجابت کردم یا تو؟

ابوبکر: البته تو.

امام على (ع) : آیا سوره برائت را در موسم حج به مشرکان من ابلاغ کردم یا تو؟

ابوبکر: بلى ؛ تو قرائت کردى .

امام على (ع) : آیا در موقع هجرت حضرت رسول اکرم (ص) سلم من جان خود را سپر آن حضرت قرار دادم یا تو؟

ابوبکر: الحق که تو بودى .

امام على (ع) : آیا در روز غدیر من مولاى تو و همه مسلمانان شدم یا تو؟

ابوبکر: بلکه ، تو.

امام على (ع) : آیا در آیه زکات ، ولایتى که بر ولایت خدا و پیامبر (ص) هم ردیف آمده مربوط به تو است یا من ؟

ابوبکر: مربوط به تو است .

امام على (ع) : آیا پیامبر خدا (ص) براى مباهله مشرکین نصارا با اهل و فرزندان من به سوى آنها خارج شد یا با تو و فرزندانت؟

ابوبکر: نه با شما و فرزندانت خارج شد.

امام على (ع) : آیا آیه تطهیر درباره من و اهل بیتم نازل شده یا درباره تو و اهل بیت تو؟

ابوبکر: یقینا براى تو و اهل بیت تو نازل شد.

امام على (ع) : آیا در زیر کساء من و همسرم و فرزندانم به دعاى پیامبر (ص) مشمول واقع شدیم یا تو؟

ابوبکر: بلى تو و اهل و فرزندانت بودند.

امام على (ع) : آیا منم صاحب آیه یوفون بالنذر و یخافون یوما کان شرده مستطیرا یا تو هستى؟

ابوبکر: البته تویى.

امام على (ع) آیا تو بودى آنکه آفتاب براى او برگشت تا او نماز خود را خواند سپس آفتاب غروب کرد یا من بودم ؟

ابوبکر: تو بودى .

امام على (ع) : آیا تو بودى آنکه در روز احد از جانب آسمان او را چنین خطاب کردند.

«لا سیف الا ذوالفقار لا فتى الا على» یا من بودم ؟

ابوبکر: البته تو بودى ...

امام على (ع) : آیا آنکه پیامبر (ص) او را به سوى طایفه جن ماءموریت داد و او ماءموریت را پذیرفت تو بودى یا من ؟

ابوبکر: یا على تو بودى .

امام على (ع) : آیا منم که پیامبر (ص) به علم قضا و فصل الخطاب دلالت کرد و فرمود: على اقضاکم یا تویى ؟

ابوبکر: تو بودى

امام على (ع) : آیا تو بودى آن کسى که پیامبر (ص) در حق او به فاطمه (س) فرمود: تو با کسى ازدواج کردى که از حیث ایمان و اسلام بر همه مقدم است یا من بودم ؟

ابوبکر: آن شخص تو بودى .

امام على (ع) : آیا تو بودى در روز بدر که ملک هاى هفت آسمان به او سلام دادند، یا من بودم ؟

ابوبکر: البته تو بودى...

امام على (ع) از مناقب خویش مى گفت و ابوبکر آن را تصدیق مى کرد. آنگاه امام به او فرمود: پس چه چیز تو را از خدا و پیامبر (ص) و دین خدا باز داشته و مقامى را که اهلیت آن را ندارى تصاحب کردى ؟

ابوبکر در این حال به گریه افتاد و عرض کرد: راست فرمودى امروز را به من مهلت بده تا در این مبارزه بیندیشم . آنگاه به سوى خانه خود مراجعه کرد. سحرگاه ابوبکر به خدمت امام على (ع) آمد و گفت : یا اباالحسن دستت را باز کن تا با تو بیعت کنم و ماجراى خواب شب گذشته خود را که حضرت رسول اکرم (ص) به او بى اعتنایى کرده و به او فرموده ، که حق را به اهلش بازگرداند را براى حضرت تعریف کرد.

على (ع) دست خود را گشود و ابوبکر با امام دست بیعت داد و آنگاه امام على (ع) به او فرمود: این واقعه را براى مردم در مسجد بازگو کن. ابوبکر به سوى مسجد روان شد، لکن در راه عمر با او برخورد کرد و چون ماجرا را شنید او را از این عمل بازداشت.

(احتجاج طبرسى ، ج1 ، ص157)

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین 1394/12/11 ساعت 20:41

سلام
وبلاگتون خیلی زیباست. از مطالب مفیدتون ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد