وبلاگ موعود
وبلاگ موعود

وبلاگ موعود

عصمت حضرت فاطمه (س) و برتری بر پیامبران پیشین

برترى حضرت فاطمه زهرا (س) بر پیامبران پیشین دلالتی بر عصمت ایشان

    شکى نیست که رسول خدا (ص) در میان تمام مخلوقات عالم، برترین آنان است و اگر نور پاک او نبود و وى قدم به هستى نمى‏ گذاشت، بدون تردید، خداوند متعال دیگران را خلق نمى‏ کرد.(1)
   و از سوى دیگر در احادیثى که از طریق عامه و خاصه نقل شده، پنج تن آل ‏عبا، همگى نور واحد و در پیشگاه الهى به یک میزان خواهند بود،(2) هر چند برترى پیامبر (ص) بر دیگران مسلم است.
   و در حدیثى رسول خدا مى ‏فرمایند: من برترین انسان جهان براى اولین و آخرین هستم و بعد از من على (ع) برترین مخلوقات جهان است، بدانید که اول ما مثل آخر ما و آخر ما مثل اول ما مى‏ باشد.(3)

   و از سوى سوم از خود پیامبر خدا مى‏ خوانیم که مى ‏فرمایند:
«حسن و حسین بهترین انسان روى زمین بعد از من و پدرشان مى ‏باشند و مادرشان بهترین زن عالم است.»(4)

و در سایر سخنان پربار اهل‏ بیت مى‏ خوانیم که خداوند انبیا را بر دیگران تفضیل داده و آنان را نیز در مراتب کمال و فضیلت یکسان نیافریده، بلکه چند نفر آنان که به اولوالعزم معروفند، بر سایر سفیران آسمانى مقدم داشته و اهل‏ بیت عصمت و طهارت (ع) را نیز بر این (انبیا اولوالعزم) برترى داده است.(5)

   و بالاخره در یک روایتى از امام صادق (ع) آمده است: تمام پیامبران گذشته براى معرفت حقوق و ولایت ما مبعوث شده ‏اند و موظف بوده ‏اند ما را بر دیگران مقدم بدانند.(6)

اگر به دقت و بدون ذهنیت این احادیث را مورد نظر قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که انبیاى الهى همگى معصوم بودند و اینکه على، فاطمه، حسن و حسین (ع)، بعد از پیامبر خدا (ص)، از همه‏ ى آنان برترند، بدون تردید در تمام فضائل و از جمله‏ى در عصمت بر همه ‏ى آنان تفوق دارند.
 

گواهى ملائکه بر عصمت حضرت فاطمه (س)

از روایات متعددى استفاده مى‏ شود که جبرئیل و سایر ملائکه آسمانها، بر حضرت فاطمه (س) نازل شده و با وى به مکالمه و مصاحبه پرداخته و در ضمن سخنان خود، در فضائل و مناقب آن بانوى گرامى، مطالبى مى ‏گفتند که عصمت آن بزرگوار از آنها ثابت مى‏ شود؛ اینک به دو مورد اشاره مى‏ کنیم:

   قال رسول‏اللَّه (ص): «... ابنتى فاطمه، و انها لسیده نسا العالمین فقیل: یا رسول‏اللَّه! اهى سیده نسا عالمها؟ فقال: ذاک لمریم بنت عمران، فاما ابنتى فاطمه فهى سیده نسا العالمین من الاولین و الاخرین و انها لتقوم فى محرایها فیسلم علیها سبعون الف ملک من الملائکه المقربین و ینادونها بمانادت به الملائکه مریم فیقولون یا فاطمه! ان اللَّه اصطفیک و طهرک و اصطفیک على نسا العالمین.(7)
   پیامبر خدا (ص) فرمودند: دخترم فاطمه سرور زنان عالمیان است. از او سوال شد یا رسول‏اللَّه! سرور زنان زمان خودش؟ فرمودند: این امتیاز محدود، مربوط به حضرت مریم است، ولى دخترم فاطمه برترین زن عالمیان از اولین و آخرین است. او هنگامى که در محراب عبادتش قرار مى‏گیرد، هفتاد هزار ملائکه از مقربین درگاه الهى بر او سلام و درود مى ‏فرستند و او را مخاطب قرار مى‏ دهند، با آن جمله‏اى که مریم را مخاطب قرار داده بودند، و چنین مى‏گویند: اى فاطمه! خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر تمام زنان عالمیان برترى داده است.

و حضرت صادق (ع) مى‏ فرمایند:
   انما سمیت فاطمه محدثه لان الملائکه کانت تهبط من السما فتنادیها کما تنادى مریم بنت عمران فتقول: یا فاطمه! ان اللَّه اصطفیک و طهرک و اصطفیک على نسا العالمین. فتحدثهم و یحدثونها فقالت ذات لیله: الیست المفضله على نسا العالمین مریم بنت عمران؟ فقالوا: ان مریم کانت سیده نسا عالمها و ان اللَّه عزوجل جعلک سیده نسا، عالمک و عالمها و سیده نسا الاولین و الاخرین.(8)
   از این جهت یکى از نامهاى فاطمه «محدثه» بود، که ملائکه به حضور او مى‏ آمدند و مانند مریم با وى سخن مى‏ گفتند، از جمله روزى به او گفتند: اى فاطمه! خداوند تو را برگزیده و تو را بر زنان دیگر جهان برترى داده، هم سخنان او را گوش مى‏دادند و هم به وى سخن مى‏ گفتند.
   فاطمه از ملائکه پرسید: مگر طبق آیه‏ ى چهل و دو سوره‏ ى آل‏ عمران، مریم برترین زن جهان نیست؟ ملائکه گفتند: مریم سرور زنان زمان خود بود، ولکن تو سرور زنان معاصر و اولین و آخرین و حتى سرور زنان عصر مریمى.

   این دو حدیث که به عنوان نمونه انتخاب گردید، فاطمه (س) را سرور زنان جهان، برگزیده‏ ى خدا، همنشین و هم صحبت ملائکه و جبرئیل (که مقربان درگاه الهى) بودند، نامیده است. در این صورت آیا مى‏توان به عصمت حضرت زهرا (س) تردید کرد؟!



 

 پی نوشت ها

1ـ لولاک کما خلقت الافلاک و لو لا على لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما. (عوالم، ج11 ص25 و 26)
2
ـ على (ع) مى‏ فرمایند: رسول خدا به منزل ما آمدند، در حالى که من در خواب بودم، او بعد از مذاکره با دخترش به او فرمودند: «انى و ایاک و هذین و هذا الراقد فى مکان واحد.» یعنى من و تو (دخترم) و این حسن و حسین و اینکه خوابیده (على) در یک مکان و منزله مى‏ باشیم. (فرائد السمطین، ج2، ص28 ش367)
3
ـ بحارالانوار، ج26، ص316، ح79: انا سید الاولین و الاخرین و انت یا على! سیدالخلائق بعدى، اولنا کاخرنا و آخرنا کاولنا.
4
ـ بحارالانوار، ج26، ص272 و، ح14: الحسن و الحسین خیر اهل‏الارض بعدى و بعد ابیها و امهما افضل نسا اهل‏الارض.
5
ـ بحارالانوار، ج26، ص199، ح11، عن الصادق (ع): ان اللَّه فضل انلى العزم من الرسل بالعلم على الانبیا و ورثنا علمهم و فضلنا علیهم فى فضلهم...
6
ـ اصول کافى، ج1، ص437، ح4: ما من نبى جا قط الا بمعرفه حقنا و تفضیلنا على من سوانا.
7
ـ عوالم، ج11، ص99.
8
ـ بحارالانوار، ج43، ص78، ح65


منبع:  سایت فرهنگی مذهبی شهید آوینی   Aviny.com

نظرات 1 + ارسال نظر
امیررضا 1395/01/11 ساعت 22:44

سلام عالی بود خیلی استفاده کردم ممنون

سلام دوست عزیز
ممنون از محبتتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد